h1

Vet ni hur det smakar

17 april 2013

Vet ni hur ett skitigt bussgolv blandat med blod smakar?

Det gör jag.

Jag vet hur det smakar, hur det luktar…

Smuts, lite hundbajs, gammalt damm från sätena och den där vassa järndoften som bara blod har.

Vet ni hur svårt och smärtsamt det är att skrubba bort sminket innan man tar sig till sjukhuset för att se om okbenet är brutet och få det spräckta ögonbrynet ihopsytt?

Det gör jag.

Jag vet hur ont det gör, hur mycket blod det hinner rinna på ens kläder medan man cyklar hem för att sminka av sig och byta om innan man vågar åka till akuten.

hatär_notext

Jag vet också hur förnedrande det är att ringa polisen och få frågan om man ”provocerat genom att gå runt utklädd”, eller att behöva förklara hur straffskärpningsregeln i brottsbalken faktiskt även kan gälla transpersoner trots att vi inte står direkt inskrivna i den.

Jag vet hur det känns när man står i mörkret, bland träden, för att gömma sig från de som jagat en i flera kvarter för att fortsätta slå en i ansiktet med hårda, hatiska knytnävar.
Jag vet hur klackarna sjunker ner i jorden, hur hjärtat bankar så att alla i en kilometers omkrets borde höra det.

hatär_notext

Jag vet hur det känns att kallas ”fjolla” av främmande människor på gatan, att kallas ”bögjävel”. Jag vet hur det känns att komma hem till en leksakshandväska hängd på ens ytterdörr med hundbajs i.

Jag vet hur ont det gör att få örhänge avslitet av en främmande på en bar och bli kallad ”äckel” när man bara vill beställa en drink.

Jag vet…

handbag
Men det värsta är att det är inte bara jag som möter ”bögjävel” skrivet med hundbajs på min ytterdörr när jag kommer hem.
Det är inte bara jag som utsätts för hatbrott med en skrämmande regelbundenhet.

Det  händer faktiskt de flesta HBTQ människor i Sverige idag, både kända och okända. Vare sig de är i garderoben eller om de  kommer ut varje dag, år ut och år in.
Och det är inte bara vi själva som drabbas, det drabbar våra barn, våra vänner och alla nära & kära… Dem vi älskar.

hatär_notext

Hatbrott mot HBT människor är tydligen så vanligt förekommande att vi har åklagare i det här landet som på allvar menar att hoten, hatet och de nedsättande tillmälena är något som ”vi får leva med”…

Att det är något vi får leva med menar hen då, inte den hetero och cisnormativa åklagaren själv, inte poliserna som är oförstående när brott anmäls, vi!

Men det är viktigt att vi alla tydligt visar att HAT… Det är något som inte är en rättighet.
Man får tro på vilka gudar man vill, man får rösta på vilka partier man har lust med, tänka precis vad som faller en in…

Men man får inte kränka, misshandla, förnedra och mörda de som inte passar in i ens världsbild.

Hat är INTE en mänsklig rättighet…

Photo 2013-02-01 16 30 14

Johanna Marseille
RFSL

hbk_loggan

4 kommentarer

  1. […] 3. Vet ni hur det smakar […]


  2. Tack för ett otroligt viktigt blogginlägg som jag läser med tårar i ögonen.


  3. Jag blev så ledsen av att läsa detta – vad i hela friden driver människor till sådant ogrundat hat? Det är verkligen sjukt. Vi måste bara fortsätta jobba för att dessa vidriga beteenden ska förpassas till historien.


  4. Det är så tragiskt att folk inte kan acceptera andra människor bara för att dom inte passar in i deras snäva ramar.
    Världen är till för alla.



Kommentera

