h1

Tio frågor & svar, minus vinklingen

26 juli 2012

De tio frågor jag fick och svaren jag gav SVD
(just for the record)

1. Bara för att klargöra din roll i debatten: Vem är du? Alltså,
vilken är din koppling till hbtq-världen? Och med tanke på att du vad
jag förstår blivit hotad, är det okej att jag skriver ditt namn i
artikeln?

S1: Jag är en MtF transvestit/transgender som är aktiv i HBTQ rörelsen
sedan många år, Jag lever alltså en sorts dubbel-liv där jag presenterar
mig som man i jobb och vardagssituationer, medan jag istället är
Johanna Marseille på nätet (på twitter:@TheMegaBitch), eller när jag går
ut. Mitt manliga namn vill jag inte så gärna sprida ut då jag har haft en
hotbild mot mig tidigare som jag inte vill återskapa.

2. Hur ser du på de aktioner/markeringar som en del aktivister inom
HBTQ-rörelsen gjort mot andra personer inom HBTQ-rörelsen, som de
aktivister som avbröt ett polisseminarium på Göteborgs HBTQ-festival,
svartflaggande personer som ropade okvädningsord åt borgerliga partier
i Göteborgståget, Uppsala Pride som utestängde Folkpartiet, nätverket
Ofog som höll skyltar formade som pratbubblor med texter som ”Mitt
jobb dödar” intill öppna militärer i Stockholms Prideparad förra året?

S2: Som jag ser det finns det all fog i världen för aktioner och protester mot
polisen som har stora brister i sin attityd och sitt bemötande av
HBTQ personer och mot de partier som står bakom en flyktingpolitik
som innebär stort lidande för
de HBTQ människor som sänds tillbaka till tortyr, misshandel och
svårt förtryck. Det kan faktiskt även vara så att protester gentemot
de HBTQ personer som verkar inom polisen eller vissa partier kan vara
befogat, de har ju faktiskt en form av ansvar för vad de ställer upp på.
Det vi inte kan ställa upp på är att man gör det här under Pridefestivaler
och parader som har som förutsättning att ALLA HBTQ personer skall
kunna känna sig tillhöriga och trygga.
Helt kort, politik och protester är väldigt viktigt, men jag tycker inte att
man kan tillåta att människor inom polisen eller försvarsmakten som
tar det stora och skrämmande steget att komma ut som HBT person,
öppet, skall mötas av spott och spe, det hör helt enkelt inte hemma
på en Pridefestival att man attackerar andra HBTQ människor.

3. Försöker heterosexuella anarkister/autonoma kidnappa HBTQ-rörelsen?

S3: Nej, det finns säkert de bland de autonoma eller bland anarkisterna som
ser sig som väldigt HBTQ vänliga och vissa av dem känner säkert att
de kunde få en form av legimitet genom att ta på sig en Queer mössa
för en del av sina aktioner, men man bör komma ihåg att man föds som
Homosexuell, Bisexuell eller Transperson, det är inget politiskt alls, det
är vad man ÄR.
Politisk världsåskådning är något man formar utifrån sitt liv och sina
erfarenheter, den brukar förändras över tid.

Just nu ser vi väldigt många unga som står i ett stort utanförskap, och
ju värre klassklyftorna och jobb/åldersutvecklingen blir desto längre ut
på de politiska kanterna kommer man att finna ungdomarna i det här
landet. De kids som nu kallar sig Queera hittar du av naturliga skäl inte
lika ofta ute i den mörkblåa eller bruna färgskalan.
Det jag ser som viktigt för HBTQ rörelsen är att vara tydliga med att vi
inte godtar attacker mot våra egna led under våra festivaler och/eller
seminarier.

4. HBT handlar om sexuell läggning och könsidentitet. Men queer är
betydligt vagare som identitet. Ser du ett problem i ett Q som även
innefattar heterosexuella?

S4: Inte egentligen, många Transpersoner ser sig som heterosexuella vara
sig de är Transvestiter eller Transsexuella. Det är inget nytt med
Heterosexuella inom HBT. Den problematik jag kan se är om Queer växer
fram som en grupp som definierar sig som en grupp på ett uteslutande
politiskt sätt. Som det ser ut nu så är dock Queer i betydligt mindre
grad en politisk grupp och mer en grupp i utanförskap, de består ofta av
lesbiska feminister, genderqueers och unga människor som är trötta på
de fack som HBT delas upp i även internt.
Gruppen som är enbart politiska är liten, men högljud, och jag tror att
just den gruppen blir mindre med tiden.

5. Prioriterar queeraktivister andra fajter före kampen för lika
sexuella rättigheter?

S5: Ja, så kan man kanske se det, men det gör ju även andra grupper inom
HBT. Transpersoner har ju länge kämpat för rätten till könsidentitet och
rätten att slippa tvångssteriliseras i betydligt högre grad än de slagits
för sexuella rättigheter. Men det gäller ju egentligen alla inom HBTQ,
vi slåss mer för att vi helt enkelt skall få samma rättigheter som alla
andra…Punkt.
Än vi slåss för några specifika ‘sexuella rättigheter. Där problem tycks
uppkomma är NÄR och under vilka former det är befogat och lämpligt
att fajtas.

6. Finns någon politisk åskådning kopplat till queer? Är queer mer
vänster än höger?

S6: Ja, det ser onekligen ut så, men som sagt innan så tror jag att det mer beror på
samhällsutvecklingen än det beror på Queer som fenomen. I den stund unga människor som lever i utanförskap ser att de har en chans, att det
finns plats för dem och att klyftorna i samhället minskar istället för att öka, så tror
jag att vi kommer att se ett betydligt mer mittenbetonat och kanske grönt
Queerbegrepp.

7. Vad säger du om diskusionen om att slopa Q:et i HBTQ, och låta
HBT-rörelsen enbart kämpa för sexuellt likaberättigande för
homosexuella, bisexuella och transpersoner, inte något annat?

S7: Jag tror inte, och tycker inte att det alls är aktuellt att slopa Queer,
för HBTQ rörelsen har sedan länge övergivit att enbart slåss för
Sexuellt likaberättigande. Det handlar ju om så mycket mer,
och om inte de som kallar sig Queera hoppar på helt
fel jävla tåg så tror jag att de visst har en plats inom HBTQ.

8. Vem ska egentligen bestämma vilka som får vara med i hbtq-rörelsen?

S8: Det är vi allihopa, tillsammans. HBT rörelsen har haft inre strider om vem
som skall få vara med, vem som VILL vara med och varför en grupp skall
inkluderas, tidigare. Så det är inget nytt att det bråkas lite, det viktiga är
att det får ta tid och att vi, hela HBTQ rörelsen, undviker att låta oss tas
med i båten av olika intressegrupper som kanske inte är ute efter vårt
bästa, utan gärna vill se splittring bland oss.

9. Den här sprickan som uppenbarligen finns inom HBTQ- rörelsen i den
här frågan, i alla fall att döma av diskussionen på Rainbow Riots, hur
allvarlig är den? Den här typen av diskussioner, och artikeln jag
skriver på, är det destruktivt eller konstruktivt för rörelsen?

S9: Jag ser inte sprickan som allvarlig alls, vi ÄR inte helt homogena
(kul där, va:) ), och det har vi aldrig varit, och kommer sannolikt aldrig
att bli. Vissa Homosexuella män tycker att ”Flator” och ”Transor” kan man
ju skita i, vissa Radikalfeministiska Lesbiska såg gärna att ”Bögar” och
”Transor” drog dit pepparn växer, och så vidare…
Men dessa olikheter och sprickor har hittills inte stoppat oss från att
skapa en stark och väl fungerande rörelse där det faktiskt finns plats för
i stort sätt alla. Så, ja, jag måste faktiskt tycka att alla öppna och ärliga
diskussioner och artiklar som inte vinklas eller censureras är
klart konstruktiva

10. Vilken väg ser du framåt för queerbegreppet inom HBT-rörelsen?
Alltså vilken framtid har queerbegreppet i HBT-rörelsen?

S10: Jag ser en stark framtid för Queer inom HBT, många som kallar sig
Queera har en stor portion framåtanda, de brinner för att förändra och
de har förmågor som många äldre HBT människor saknar i nya media
och politik. Så länge Queer kan behålla de grundläggande värden som
HBT rörelsen sedan länge gjort till sina egna och inse vikten av en
inkluderande strategi istället för att sätta våra egna i utanförskap på
grund av politiska ställningstaganden så ser jag att HBTQ begreppet
kommer att fungera som en stark kraft mot ett heteronormativt och
exkluderande samhälle.

Kommentera

